-
Jerry Herman, Arr. Peter Weltens
Het eerste nummer is om maar meteen los te gaan. Wat nou Artificial Intelligence? Dit is toch een liedje uit de musical Hello Dolly? Klopt, maar Wall-E, dat lieve robotje uit de gelijknamige film, draait dit liedje de hele film door.
Dit nummer is als kennismaking met het koor, zodat u de kleding en het vocaal geweld op u in kunt laten werken.
- Arr. Tijs Krammer
Kijk, nu gaan we naar de bekendere deuntjes uit SF-films van weleer: en alles maar meteen gewoon achter elkaar. BAM! Dr. Spock, Major Tom en Chewbacca: eat your heart out!
De rest van de medley is opgeknipt en komt in delen terug tijdens de voorstelling.
Tijdens Star Trek pakken we onze helm en nemen we u mee in de space shuttle naar de ruimte. Tijdens Space Oddity maken we een ruimtewandeling waarna we landen en met Star Wars in onze Artificial Intelligence-wereld zijn aangekomen.
-
Anders Edenroth
Of we nu in 1-tjes en 0-letjes praten of met tekst, het is allemaal taal. Het middel waar wij voornamelijk mee kunnen communiceren. De eerste wat filosofischere benadering in iOdeon: Words, Oral Intercourse – Possession of the beggar and the king – Obsession of the genious and the fool – Impression of the stupid and the smart – Expression of the living and the dead.
U ziet en hoort een tekstzingend en een tekstsprekend koor. Het spreekkoor geeft een extra percussielaag aan de gezongen taal.
-
Arr. Tijs Krammer
SF-muziek voor de iets jongere bezoeker, deze is uit 1993. De synthesizer compositie is duidelijk anders dan het bombastische van de vorige stukjes uit de medley.
Langzaamaan worden we gedwongen ons te vormen naar ‘het Grid’, de matrix in de wereld van eentjes en nulletjes, bij iOdeon ook wel de In-Grid opstelling van A1 tot en met D7.
-
Michael Nyman, Arr. Peter Weltens
De bedoeling was, op verzoek van de regisseur, dat hier ‘the Cold Song’ van Purcell te horen zou zijn. Michael Nyman gebruikte the Cold Song als doorlopend thema in ‘the Cook, the Thief, his Wife, and her Lover’ van Peter Greenaway uit 1989; wat heeft dat met Kunstmatige Intelligentie te maken? Wij weten het ook niet. Maar het is een prachtige bewerking geworden met een hypnotiserende cadans.
Vanuit het grid worden we één met onze huidige grote vijand: de mobiele telefoon waar u nu ook op zit te kijken. Tijdens onze individuele leventjes worden we tijdens dit nummer ingesloten door twee mensen die op zoek zijn naar elkaar.
-
Kraftwerk, Arr. Peter Weltens
Nou, de titel is duidelijk, maar de echte SF-purist wil deze in het Duits horen; dat doen wij niet. Het elektronische geluid nabootsen is al moeilijk genoeg.
We gaan kennis maken, zoals de titel al zegt, met twee wezentjes/dingen/robotjes. Het is aan u hoe u ze ziet; zijn ze bedreigend of juist lief?
-
Hans Zimmer, Arr. Peter Weltens
Een SF film uit 2014; met zeer minimale muziek. Een uitdaging op zich. Het geluid komt van alle kanten.
De robotjes zoeken elkaar en uiteindelijk, alsof uit het niets worden ze met elkaar verbonden. Tot dat…
-
Arr. Tijs Krammer
Bekende melodie geboekt als Futuristic Disco uit een film uit 1953 die later nog eens door Spielberg is herfilmd in 2005. De melodie komt uit de 1953 versie.
De spreker met zijn schaar heeft de liefdesband van de robots verstoord. De robots worden bruut uit elkaar gehaald.
Het eerste nummer is om maar meteen los te gaan. Wat nou Artificial Intelligence? Dit is toch een liedje uit de musical Hello Dolly? Klopt, maar Wall-E, dat lieve robotje uit de gelijknamige film, draait dit liedje de hele film door.
Dit nummer is als kennismaking met het koor, zodat u de kleding en het vocaal geweld op u in kunt laten werken.
Kijk, nu gaan we naar de bekendere deuntjes uit SF-films van weleer: en alles maar meteen gewoon achter elkaar. BAM! Dr. Spock, Major Tom en Chewbacca: eat your heart out!
De rest van de medley is opgeknipt en komt in delen terug tijdens de voorstelling.
Tijdens Star Trek pakken we onze helm en nemen we u mee in de space shuttle naar de ruimte. Tijdens Space Oddity maken we een ruimtewandeling waarna we landen en met Star Wars in onze Artificial Intelligence-wereld zijn aangekomen.
Of we nu in 1-tjes en 0-letjes praten of met tekst, het is allemaal taal. Het middel waar wij voornamelijk mee kunnen communiceren. De eerste wat filosofischere benadering in iOdeon: Words, Oral Intercourse – Possession of the beggar and the king – Obsession of the genious and the fool – Impression of the stupid and the smart – Expression of the living and the dead.
U ziet en hoort een tekstzingend en een tekstsprekend koor. Het spreekkoor geeft een extra percussielaag aan de gezongen taal.
SF-muziek voor de iets jongere bezoeker, deze is uit 1993. De synthesizer compositie is duidelijk anders dan het bombastische van de vorige stukjes uit de medley.
Langzaamaan worden we gedwongen ons te vormen naar ‘het Grid’, de matrix in de wereld van eentjes en nulletjes, bij iOdeon ook wel de In-Grid opstelling van A1 tot en met D7.
De bedoeling was, op verzoek van de regisseur, dat hier ‘the Cold Song’ van Purcell te horen zou zijn. Michael Nyman gebruikte the Cold Song als doorlopend thema in ‘the Cook, the Thief, his Wife, and her Lover’ van Peter Greenaway uit 1989; wat heeft dat met Kunstmatige Intelligentie te maken? Wij weten het ook niet. Maar het is een prachtige bewerking geworden met een hypnotiserende cadans.
Vanuit het grid worden we één met onze huidige grote vijand: de mobiele telefoon waar u nu ook op zit te kijken. Tijdens onze individuele leventjes worden we tijdens dit nummer ingesloten door twee mensen die op zoek zijn naar elkaar.
Nou, de titel is duidelijk, maar de echte SF-purist wil deze in het Duits horen; dat doen wij niet. Het elektronische geluid nabootsen is al moeilijk genoeg.
We gaan kennis maken, zoals de titel al zegt, met twee wezentjes/dingen/robotjes. Het is aan u hoe u ze ziet; zijn ze bedreigend of juist lief?
Een SF film uit 2014; met zeer minimale muziek. Een uitdaging op zich. Het geluid komt van alle kanten.
De robotjes zoeken elkaar en uiteindelijk, alsof uit het niets worden ze met elkaar verbonden. Tot dat…
Bekende melodie geboekt als Futuristic Disco uit een film uit 1953 die later nog eens door Spielberg is herfilmd in 2005. De melodie komt uit de 1953 versie.
De spreker met zijn schaar heeft de liefdesband van de robots verstoord. De robots worden bruut uit elkaar gehaald.
PAUZE
-
Earth, Wind & Fire, Arr. Peter Weltens
Star; de titel zegt genoeg; een lekker pop-funk nummer om deel 2 swingend te openen.
We gaan weer even terug naar een oude gewoonte: die telefoon “calling”; doch, grotere krachten zijn aanwezig en als door een magneet aangetrokken moet het koor afscheid nemen van hun geliefde life-line.
-
Richard Strauss, Arr. Jan Wouter Brunings
Een trouwe Odeon fan moet een AHA erlebnis hebben; we hebben hem al eens gezongen (Don Odeone). Maar nu is het natuurlijk gelijk aan de Space Odyssey muziek, van zowel de versie uit 1968 als uit 2001.
Het koor wordt aangehaakt/ingeclipt, geef het een naam. In ieder geval aan banden gelegd.
-
Foo Fighters, Arr. Kaj Oosterveld
Een keihard rocknummer, voor wie er van houdt. Maar de diepere filosofie mag er wel weer zijn: “What if I say, I’m not like the others, what if I say I’m not just another one of your plays, you’re the pretender. What if I say that I’ll never surrender.”
De koorden houden ons in de greep. Met man en macht proberen we los te komen van dat wat ons in de greep heeft. De verlossing komt…
-
John Williams, Arr. Jan Wouter Brunings
Raar genoeg kende het halve koor deze melodie niet; onder welke steen hebben die gelegen? Wie kent niet het beeld van het jongetje met de goed gelukte plastic alien-pop in zijn fietsmandje vliegend voor een te grote maan? Nostalgie.
Het koor is weer blij de smartphone terug te kunnen krijgen. Een robot komt weer in beeld en wij zitten weer opgesloten in ons sociaal isolement van de telefoon. Tot dat…
-
Vienna Teng, Arr. Robin Salkeld
Axciom is een bedrijf dat een identiteitsresolutieplatform biedt. De diensten voor identiteitsresolutie van het bedrijf omvatten data onboarding, de overdracht van offline gegevens online voor marketingdoeleinden; bent u er nog? Het is een op-en-top Artificial Intelligence bedrijf dat gegevens over u verzamelt en gebruikt voor marketing. Net zoals Google. Maar zij startten daar al in 1969 mee.
Hier toch maar de hele tekst:
Somebody hears you. You know that. You know that.
Somebody hears you. You know that inside.
Someone is learning the colors of all your moods, to
(say just the right thing and) show that you’re understood.
Here you’re known.Leave your life open. You don’t have to hide.
Someone is gathering every crumb you drop, these
(mindless decisions and) moments you long forgot.
Keep them all.We’ll divine your artesian source (in your mind),
Marshal feed and force (our machines will)
To design you a perfect love,
or (better still) a perfect lust.O how glorious, glorious: a brand new need is born.
Now we possess you. You’ll own that. You’ll own that.
Now we possess you. You’ll own that in time.
Now we will build you an endlessly upward world,
(reach in your pocket) embrace you for all you’re worth. Is that wrong?
Isn’t this what you want?Amen
Het koor loopt om een ‘dode’ (?) robot heen en de andere robot doet zijn/haar best om in de cirkel te komen.
-
Celtic Folksong, Arr. Howard Goodal
Dit lied maakt ook een reprise (voor de trouwe fan; in Jodelodelodeon). Maar het is zo’n mooi lied, dat we het gewoon nog een keer graag zingen.
Er volgt een soort uitvaart waarbij wij allen afscheid nemen van de robot.
-
Pentatonix
De oprechte acapella liefhebber kent inmiddels Pentatonix wel. Steengoede arrangementen door een vrouw en vier mannen gezongen. De muziek heeft niets met Artificial Intelligence te maken maar wel over het weer in contact komen met elkaar.
Hé, deze opstelling kennen we (uit de eerste helft bij The Cook) De robotjes die we hebben ontmoet geven ons een voorbeeld: als we elkaar écht aankijken en niet door augmented reality van de smartphone, dan vinden we elkaar misschien…
-
Sara Teasdale, Ēriks Ešenvalds
Dit nummer heeft Odeon twee jaar geleden samen gezongen met een Amerikaans koor. Het is een hymne-achtig lied over de nostalgie van het kind zijn, gezien in dromen.
We verspreiden ons over de ruimte om de laatste klanken van ver te laten horen.